Liseuse

In Fine éditions d'art

LE PARFUM S’AFFICHE

Quand les artistes réinventent la publicité

Le Musée International de la Parfumerie organise durant l’été 2023 une exposition consacrée au processus de création des marques, présentant l’évolution des codes visuels des campagnes publicitaires des maisons de parfumerie sur plus d’un siècle.

Au tournant du XXe siècle, élaborer l’image d’un parfum relève des plus grands illustrateurs qui exposent leurs créations hautes en couleur dans les rues. Jules Chéret, Alfons Mucha puis Leonetto Cappiello mettent ainsi leur talent au service des parfumeurs les plus renommés. Plus tardivement, avec l’évolution des techniques d’impression puis audiovisuelles, les images photographiques d’Helmut Newton, Herb Ritts ou Jean-Paul Goude, puis cinématographiques avec Jean- Pierre Jeunet, Sofia Coppola ou Martin Scorsese deviennent la norme jusqu’à ce que les réseaux sociaux ne s’approprient ces codes et les fassent évoluer.

Cet ouvrage est l’occasion de présenter la riche collection d’affiches, de publicités, de flacons, de cartes parfumées, objets publicitaires ou d’imprimerie du Musée International de la Parfumerie dans leur contexte historique et stylistique.

Throughout the summer of 2023, the Musée International de la Parfumerie is holding an exhibition devoted to the strategies adopted by perfume companies in creating their brands and the changing visual codes used in advertising campaigns for more than a century

At the turn of the twentieth century, advertising images for perfumes were created by the greatest illustrators, whose highly colourful work was displayed in the streets. Artists such as Jules Chéret, Alphonse Mucha, and Leonetto Cappiello put their talent at the service of the most famous perfumers. Later, with the development of printing and audiovisual techniques, the photographic images of Helmut Newton, Herb Ritts, and Jean- Paul Goude, and the cinematographic images of Jean-Pierre Jeunet, Sofia Coppola, and Martin Scorsese became the norm, until recently, when social media appropriated and developed these codes.

This book provides an excellent opportunity to present the rich collection of posters, advertisements, perfume bottles, scented cards, and advertising and printed objects in the Musée International de la Parfumerie, while setting them in their historical and stylistic context.

Sommaire

Préface / Preface

Histoire de la publicité des maisons de parfumerie, de la fin XIXe siècle à nos jours
A history of advertising by the perfume companies from the end of the 19th century to the present day

De la réclame à l’affiche. L’âge d’or des illustrateurs – de Chéret à Gruau. Fin du XIXe siècle – première moitié du XXe siècle
From the early printed advertisement to the poster. The golden age of the illustrators – from Chéret to Gruau. The end of the 19th century to the first half of the 20th century

L’évolution et les progrès des techniques d’impression
Developments and Progress in Printing Techniques

Parfum & publicité : une alliance magique
Perfume and advertising: a magical combination

Artistes et médias au service de la publicité en parfumerie à partir de l’après-guerre
Artists and media in perfume advertising in the post-war period

La communication des parfums à l’heure 2.0
Perfume Advertising in the Age of Web 2.0

Webdesign et valeurs de marque, de l’expérience à l’existence. Le cas des parfums Issey Miyake
Webdesign and Brand Values: from Experience to Existence Issey Miyake’s perfumes

Évolution de la publicité au sein de la Maison Guerlain
The Evolution of Guerlain’s Advertisements

Les Parfums de Rosine de Paul Poiret : illustration des prémices des stratégies publicitaires en parfumerie
Paul Poiret’s ‘Parfums de Rosine’: strategies for the first perfume advertising campaigns

« The most treasured name in perfume »
« The most treasured name in perfume »

J’adore l’absolu, un bain de jouvenc. Campagne publicitaire de 2018
J’adore l’absolu: a fountain of youth. The 2018 advertising campaign

Yves Saint Laurent. Parfums de collection
Yves Saint Laurent – The perfum collection

Classique et Le Mâle, l’art de renverser les codes
Classique and Le Mâle: the art of overturning codes

Bibliographie / Bibliography

Partenaires

Communiqué de presse